fredag 16 november 2018

Nya Carnegiebryggeriet


I går kväll tog jag tvärbanan till Luma för ett besök i Nya Carnegiebryggeriet, som är ett ölbryggeri med restaurang i Hammarbysjöstad i Stockholm. Vi gick ingen guidning i bryggeriet utan hade bara bokat bord i restaurangen.

Jag har inte varit så intresserad av öl men nu med mitt vinintresse så kommer faktiskt ett litet spirande ölintresse också har jag märkt. Jäsningsprocessen är ju i grunden densamma, socker och jäst som jäser till alkohol och koldioxid. Jag har också lärt mig stegen med mältning, mäskning, vörtkokning och jäsning och sedan hur man delar in öl i underjäst (lager), överjäst (ale) och spontanjäst öl. Men det är typ allt jag vet. Jo, en sak till kanske, att vattenkvalitén har större betydelse än vad man tror, att mjukt vatten lämpar sig bättre för ljust öl, typ pilsner, och att hårt vatten är bättre för mörkt öl av typ ale, stout och porter.



Jag fick testa deras suröl Newton och till det så åt jag moules frites.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar