söndag 25 november 2018

Mat & vinträff

I eftermiddags träffades vi igen, mat & vinlaget eller gourmetklubben som vi lite skämtsamt säger. Idag lagade vi mat tillsammans. Det är verkligen så kul. Eller rättare sagt vi lagade tre olika såser för det goda köttet var redan fixat och det var nog bäst så. Jag tillhörde laget som skulle göra sås till Barolo-vinet. Vi fixade faktiskt en supergod svampsås med svamp, lök, vitlök, vildfond, grädde och färsk oregano. Ett annat lag gjorde en rödvinsås och det tredje en sås baserad på svartvinbärsgelé.
Vi avslutade med att äta ost tillsammans med en fyllig chardonnay från Kalifornien.

Det här var vinerna:


2015 Hussonet, cabernet sauvignon, Maipo, Chile, tydliga svarta vinbär, bra syra, ok tanniner, plommon, ceder, örter, kaffe, mörk choklad - gott och prisvärt. Är det alkoholen som skiljer den här från en fransk? 14.5% - jag brukar kunna känna alkoholsmak och värme/sötma, men minns inte om jag faktiskt tänkte så mycket på det här.


2013 Barolo Fontanafredda, Piemonte, ljusrött, torkade körsbär, rosor, jordgubbar, pomerans, sandelträ, hög syra, mycket tanniner, fylligt, skarp munkänsla.


2016 Cline, Kalifornien, Zinfandel, mörkrött, mjukt, tunn munkänsla - inte alls fylligt, doft av svamp - men sen förstod jag att det var blåbär och kanske mogna jordgubbar, sött i smak och doft, mynta, vanilj. Mesigt och inte gott, känns gjort.


2017 Bonterra, Kalifornien, chardonnay, gult, lite visköst, hög alkohol, rostat fat, tydlig annanas, brynt smör, nötter, alkohol 13.5% - jag hade kanske valt en motsvarande men från Bourgogne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar