lördag 3 november 2018

Chablis Le Beaunois


En klassisk Chablis återvänder jag alltid till. I går hade jag köpt frysta räkor som blev riktigt fina som tinade, så där oljiga, som bara färska räkor är. Det är väl den här tiden på året som skaldjuren är som bäst, uppenbarligen även de frysta.

I området Chablis är beaunois en vanlig synonym för den gröna druvan chardonnay. Gissar att det här är en ganska typisk Chablis med mycket syra, utan fat, fruktig och med gröna äpplen, citron, örter och mineral. Den var inte så "stålig" som jag tänker mig en chablis och kanske mer lime än citron. Skulle jag kunna särskilja den från en riesling eller gruner veltliner? Oklart, det är svårt, men päron, honung och petroleum är klassiska markörer för riesling och gruner har förvisso lime men mer kryddighet och så den där typiska grape beskan/bitterheten på slutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar