lördag 3 november 2018

Allhelgonamiddag


I kväll ordnade min bror Allhelgonamiddag. Jag tog med mig orangea tulpaner. Orange kanske är mer Halloween än Allhelgona men så fick det bli.


Vi började med bubbel och snittar, Clotilde Davenne, som jag tyckte var riktigt bra. Köper den gärna själv. Inte det allra, allra lättaste, utan lite fylligare med gula äpplen, choklad och med fina bubblor, som aperitif.


Sedan åt vi lammbourguignon och till den drack vi Côte du Rhône, 2016 Esprit Barville, 80% grenache och 20% syrah, björnbär, peppar, lagerblad...inte så strävt, inte så fylligt, struktur som en grenache och med aromer av syrah.


Den spexiga 60-talsduken kommer från min mormor. Kul när man känner igen gamla grejer.


Sedan avslutade vi med brasa och jag testade vit rom från New Orleans. Den vita romen hade oljig konsistens och smak av romrussin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar