fredag 9 november 2018

Min gåsmiddag

Under ganska många år var jag alltid bjuden till Sällskapet på gåsmiddag. Det var ju väldigt flott och lite speciellt måste jag säga, att inta gåsmiddag i Sällskapets stora matsal som är en kopia av gamla Hotell Rydbergs matsal vid Gustaf Adolfs Torg. Klassiskt så att det förslår. Min gåsmiddag blir inte lika klassisk. Det blir ingen helstekt gås och därför inget riktigt krås (hals, hjärta mm) till svartsoppan och så blir det äppelpaj, istället för den skånska äppelkakan med typ äpplen och kavring stekt i smör.

Nu har jag gjort svartsoppa, svampsoppa och vaniljsås och klarat de kritiska momenten. Det är ju lätt att både svartsoppan och vaniljsåsen skär sig, om man inte vispar som tusan och ser till att det inte börjar koka.



Nu står svartsoppan på balkongen och svalnar och mognar. Jag tog kanske i lite väl mycket konjak men hellre konjak än blodsmak.

(Det här med sås till gåsen blev ju en utmaning, nu hörde jag i efterhand att om man kör stekpåse med katrinplommon och äpplen så kan man mixa sky+katrinplommen+äpplen till en sås efter att det varit i ugnen alltså. Tips till nästa gång!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar