Anotch
måndag 22 juni 2026
Utflykt till Hanging Rock
Jag har läst klassikern, Utflykt till Hanging Rock, över helgen och avslutade med att se Peter Weirs berömda filmatiseringen från 1975. Boken är bara drygt 200 sidor, men den var lite trögläst och tog sin tid. Filmen var väldigt bra, bättre än boken, och med underbar musik som förhöjer den gåtfulla och drömlika stämningen.
söndag 21 juni 2026
Midsommar i stan
Vi firade midsommarafton i stan, eller i alla fall ute i Enskede, i år. Det gick utmärkt det med. Allt för att gamla pappa skulle kunna vara med. Det blev som vanligt med sill och nubbe och sedan inkokt lax med mimosasallad. Nytt för i år var rabarberbakelse till dessert.
Samt jordgubbsgranité. Otroligt god jordgubbsmak.
På midsommardagen blev det istället jordgubbstårta i mammas trädgård. Det var soligt och ordentligt varmt, men vi satt i skuggan under de stora parasollerna.
Så vackert i trädgården, med det vildvuxna.
De hade även klätt en liten midsommarstång.
tisdag 16 juni 2026
Restaurang Juno
Jag drack ett glas syrah från Languedoc.
Och så åt jag lammspett med frasig potatis. Det var så gott och bra för mig att äta kött.
Avslutade med Baklava sundae. God den med, men kanske att Juno mess hade varit ett bättre val.
Kvällens bok var, I stort sett mänsklig" av Helena Lindegren. Bra skriven, men lite väl deppigt från Västerbotten, om missbruk och utanförskap. Jag hade inte hunnit läsa ut den och kommer nog inte att göra det heller.
lördag 13 juni 2026
Kärleksfesten
Det blev sol och riktigt sommarvackert i Stockholm när kungaparet firade sitt Guldbröllop. Det var väldigt mycket poliser när jag cyklade genom stan för att vara med på konserten i Kungsträdgården. Vi satt finfint precis bredvid kungligheterna och drottning Silvia tog mig i hand när kungaparet gjorde entré. Jag blev jätteglad! Konsertens bästa nummer var Mitt bästa för dig med Grymlings. Det kan jag lova att kungaparet också tyckte.
söndag 7 juni 2026
KKH på Konstakademien
Nationaldagen! Tog cykeln ner på stan vid tio för att upptäcka att affärerna inte öppnade förrän elva. Passerade Gustav Adolfs torg på väg mot Konstakademien och på Norrbro var det redan full flaggning och full fart med poliser och nationaldagsfirare.
Konstakademien visar Mejans avgångsutställning. Tyckte mycket om Mist av Linnéa Cramer, silvergelatintryck på fiberpapper och graverat artglas.
Skickligt gjort och en härlig känsla i det här verket av Josephine Thorsby.
I boken Värdet av konst, av Erik och Karolina Modig, listar de fem aspekter för bedömning av konst:
- Estetik
- Skicklighet
- Kreativitet
- Tankeväckande och intellektuellt stimulerande
- Känsloväckande
Känslor är väl oftast den mest omedelbara ingången för att sen fundera vidare.
lördag 6 juni 2026
Sjung om studenten ...
Firade student i en underbar trädgård igår. Champagne, blommor, mingel, mat och prat .. skål och HURRA för studenten!
Solen tittade nästan fram och det doftade ljuvligt av syrén och nyponrosor. Bästa tiden är nu!
fredag 5 juni 2026
Sommarfest på Göteborg
Jag hade för en gångs skull tänkt ta tunnelbanan till sommarmiddagen på restaurang Götegorg i Sickla, men det visade sig vara strul med tunnelbanan, så jag fick ta cykeln i alla fall. Det var regntunga moln över Hammarby sjöstad, men jag slapp regnet tack o lov.
Tog vägen förbi Carnegiebryggeriet.
Så fint med kanalen, bryggor och båtar.
Restaurang Göteborg. Vi satt ute och åt. Jag valde skagen, torsk och citronsorbet. Det tog tid innan maten kom, men fisken var jättegod. Oklart vilket vin jag fick, men det var nog en fatad chardonnay.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)



.jpeg)

.jpeg)
















