söndag 22 oktober 2017

Vit Bourgogne på Näringslivets Hus

Vit Bourgogne av druvan chardonnay är för många världens bästa torra vita vin. För mig är riesling en ohotad etta, men visst är vit Bourgogne något alldeles extra. När jag hör "vit Bourgogne" så tänker jag inte främst på frisk och fruktig Chablis, utan snarare på de fylliga, smakrika och nyanserade vinerna från Cote de Beaune, som de välkända namnen... Rully, Puligny-Montrachet, Chassagne-Montrachet, Meursault och Saint-Aubin. I morgon är det provsmakning på Näringslivets Hus. Rapport kommer!

Okej, då så. Här kommer den:
Det började med kö, så poppis är vit Bourgogne!


Sen blev det hela tio viner. Vi testade dem parvis på ett fiffigt sätt.
Ettan: oekad mot ekad
Dessa två viner visar vit Bourgognes två grundkaraktärer, dels oekad då bara stål eller annat neutral material används, dels ekad (vinet jäses och/eller lagras i små ekfat om 228 liter såkallade "pieces".




Tvåan: Chablis mot Mâconnais
Chablisvinernas grej är den tydliga mineralkaraktären. Även vinerna från det varmare Mâconnais längst i söder blir mineraliga, men lite rundare och med en rikare frukt. Nedan, en riktigt bra chablis, men måste säga att jag nästan tyckte bättre om Saint-Veran med den lite rundare karaktären.



Trean: Côte de Beaune mot Côte Chalonnaise
Nedan Les Sétilles från Côte de Beaune, som var "lätt" bourgogneig, men Montagny från Côte Chalonnaise gillade jag inte alls. Jag tyckte att det fanns en konstig biton i vinet.




Fyra: Vid sidan av huvudspåret
Saint-Aubin av Roux Pere & Fils är sedan tidigare en av mina favoriter med röda äpplen, mineral, smör, citrus, nötter, ganska mycket fat. Savigny-les-Beaune var lite för syrlig.



Femman: Finlir - alltså nu snackar vi vit Bourgogne!
Grann- och prestigebyarna Puligny-Montrachet mot Chassagne-Montrachet. Puligny ska vara mer mineralig och Chassagne mer fruktig. Chassagne-Montrachet var kvällens dyraste och godaste vin för 549:- .  Otrolig doft, bra syra, röda och gula äpplen, citron, smör och nötter och mineral såklart, väldigt balanserat med smak som exakt följer upp doften. Väldigt nyanserat och lååång eftersmak. Puligny-Montrachet för 449:- låg helt i lä.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar