lördag 21 oktober 2017

Riesling kabinett från Mosel


Vinet Weingut Breit är en riesling kabinett från Mosel i Tyskland. De halvtorra rieslingvinerna från Mosel är kända. Här görs de allra bäst. Världsklass helt enkelt! Det här vinet är friskt och fruktigt och med tydlig sötma, 34g/l och väldigt drickbart med bara 8,5%. Smaken är klassisk med mineral, päron, houng, citron.

Den högsta kvalitetsklassen för tyska viner är prädikatswein. Kraven på prädikatsvin är bland annat att bara en druvsort får användas och att druvorna måste komma från en, bara en, av Tysklands vinodlingsområden, chaptalisering är inte tillåten och det finns regler för minsta tillåtna mustvikt (sockerhalt i musten). Sockerhalten i musten mäts i grader ochsle.
  • Kabinett, min 73 (ochsle)
  • Spätlese, min 85
  • Auslese, min 95
  • Beerenauslese, min 125
  • Trockenbeerenauslese, min 150
Kabinett är alltså det prädikat med krav på lägsta minsta mustvikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar