onsdag 18 oktober 2017

Standardchampagne

Hur går det med mousserande kursen? Bara bra kan jag rapportera. Nu är det fullt fokus på champagne och med kommande upptrappning, igår var det standardchampagne, nästa gång blir det årgångschampagne och avslutningsvis prestigechampagne. Woop, woop, kan man tillägga.

Igår testade vi standardchampagner i tre olika flighter (=omgångar) med olika fokus. Första flighten bestod av varietalchampagner, alltså endruvechampagner, av respektive 100% chardonnay, pinot meunier, pinot noir. Det här var vinerna:




Nästa flight var intressant. Den bestod av tre champagner med olika dosage, dvs sockerhalt, brut, sec och demi sec. Dessutom fick vi söta kakor till. De enda kakorna som är okej att doppa i champagne. Finns tydligen på NK.





Sista flighten bestod av olika "champagnestilar", frisk, publik(rosé), fyllig och mogen.




Många tyckte att den här rosén var kvällens bästa vin. Jag måste fundera lite, men den söta demi-sec Pol Roger med 34g/l var faktiskt helt fantastisk. Jag brukar ju inte gilla det söta men det var sådan suverän balans. Om jag någon gång skulle gifta mig så får det bli den till bröllopstårtan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar