torsdag 26 oktober 2017

Medeltidsgille med mjöd


I går kväll var jag på medeltidsgille i Gamla stan på Sjätte tunnan. Jag blev bjuden och jag kan säga att det är ett ställe jag aldrig skulle välja att gå till själv. Tyvärr fick jag mina fördomar besannade. Redan i trappan ned till källarlokalen med de gamla stenvalven så luktade det gammal fylla och maten var verkligen ingen höjdare, eller den var okej, men inte mer. Det var soppa till förrätt och sedan korvar, anklår och fläsksida med surkål och tillslut kräm och ost. Till allt det här så drack vi mjöd ur lerkrus.

Vad är mjöd? Jo, mjöd kallas ibland honungsvin och är en alkoholhaltig dryck som får sin alkohol genom jäsning av honung. Vid tillverkning av mjöd används ofta samma teknik som för vin, förutom att man använder vatten och honung istället för druvsaft. Mjöd kan smaka och se ut på många olika sätt beroende på vilken kvantitet och sort av honung som används och om frukt, bär, kryddor, malt eller något annat ingår i receptet. Ett traditionellt mjöd tillverkat på endast honung och vatten kan till färg, smak, och konsistens jämföras med ett lent och lättdrucket vitt vin. (Wiki).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar