tisdag 30 oktober 2018

Hur bedömer man ett vin?


Ja, hur bedömer man ett vin egentligen? Vid förra provningen pratade vi om att vara väldigt nogrann när man provar och att först göra en helhetsbedömning innan man drar några slutsatser. Det gäller alltså att försöka ha ett öppet sinne in i det sista. Men det är verkligen svårt. Bara vid första anblicken skapar jag mig direkt en uppfattning som jag sedan letar "bevis" för. Ett öppet sinne och en provningsmetodik att strikt hålla sig till kan därför vara bra.

När man analyserar ett vin så utgår man från vinets utseende, doft, smak och munkänsla. För att sedan bedöma vinets kvalité så tittar man på fyra hörnstenar nämligen balans, komplexitet, smaklängd och intensitet.

Jag ska försöka formulera en egen provningsmetodik som jag sedan benhårt håller mig till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar