lördag 18 augusti 2018

Cabernet franc

Till hösten ska jag gå den omtalade 2-betygskursen! Den brukar börja i november för att avslutas med ett centralt prov andra helgen i mars. Det är ett prov som genomförs samtidigt på flera platser i landet samt i Finland, Belgien, Spanien mfl. Det består av tre olika teoridelar samt en praktisk del. Jag har gjort lite research och vet ungefär vilken typ av viner som kommer på provet. Det handlar om dessa druvor och så gäller det att kunna särskilja en cab Bordeaux vs en cab Napa, en sauvignon blanc Loire vs Marlborough. Det är inte lätt kan jag säga och teorin ska vara krävande.



I går kväll drack jag en cabernet franc från Chinon i Loire, 2014 Les Petites Roches. Det är en druva som kan komma på provet och det här vinet är väldigt stiltypiskt. Ganska ljust blårött, stramt, torr munkänsla, mineraligt med smak av grusgång och sedan svarta vinbär, örter, lakrits och de klassiskt gröna tonerna av grön paprika (eller gräs). Det är varken supersträvt eller superfylligt och inte ett uns flörtigt. Typiskt svalodlat, typskt gott. Här skrev jag mer om Loire.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar