torsdag 16 augusti 2018

Filmtajm


I går kväll var jag på filmvisning i Filmhuset. Cinemateket visar Bergman och eftersom jag "fastnade" i somras så tänkte jag följa upp lite filmer under hösten. Det ÄR en annan upplevelse att se film på stor duk än att sitta med en laptop i knät hemma.

Jag gick en hel del på cinemateket tidigt 90-tal och mycket känner jag igen från förr, som den ödsliga och ovälkomnande rampen upp till Filmhusets entrédörrar, de geniala introbladen, den udda och roliga mixen av besökare, den stora filmduken i salong Bio Victor.

Annat är förändrat, programbladen som man vecklade ut till en stor plansch och som visade programmet på både fram- och baksida har ersatts av ett häfte, försäljningen av biljetter sker över nätet och hela verksamheten känns mer storskalig och profesionell. Jag minns att vi förr önskade filmer som såklart dök upp i nästkommande programsläpp. Jag ska skicka lite önskningar och se vad som händer nu.

Cinemateket har i alla fall gett mig en hel del oförglömliga filmupplevelser som Victor Sjöströms Körkarlen med levande pianoackompanjemang av Matti Bye i stearinljussken, Paris Texas av Wim Wenders med Ry Cooders stämningsfulla musik, Cabaret med Liza Minelli, Kurosawas filmer och många, många fler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar