måndag 27 augusti 2018

Storlekar på champagneflaskor


Champagneflaskor finns i flera storlekar. Ju större flaska desto bättre utvecklas vinet vid lagring. Vi är vana vid den ordinarie storleken på 750 ml och ibland vid något speciellt tillfälle så dyker magnumflaskan på 1500 ml upp, men det finns större flaskor. Mycket större. Minnesramsan lyder: Man Jagar Rätt Mycket Sill Bakom Norge. Man = Magnum (2 buteljer). Jagar = Jeroboam (4 buteljer). Rätt = Rehoboam (6 buteljer). Mycket = Methusalem (8 buteljer). Sill = Salmanassar (12 buteljer). Bakom = Balthasar (16 buteljer). Norge = Nebukadnezar (20 buteljer). Namnen är kunganamn ur gamla testamentet, om nu det kan vara till hjälp. Jag tycker redan att magnumflaskan är rätt otymplig så hur man hanterar en nebukadnezar vet jag inte riktigt.

I kväll var jag på yoga och nu ligger jag helt utslagen här hemma på soffan. Det var ohyggligt jobbigt och jag kände mig faktiskt både kallsvettig och svimfärdig av alla statiska positioner. Usch, jag måste nog börja träna yoga regelbundet igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar