tisdag 28 augusti 2018

Bra RÖDA småflaskor

I dag efter jobbet så cyklade jag till Hornstull för diverse inköp och så besökte jag SB där, för jag vet att de har ett större utbud av röda småflaskor än många andra. Jag brukar köpa småflaskor när jag vill jämföra olika druvor eller samma druva från olika regioner. Tyvärr är utbudet ändå ganska begränsat. Här kommer några tips på bra småflaskor:


Les Launes, en riktig klassisk syrah från Rhône, med björnbär, blåbär, peppar, chark (animaliska toner), lagerblad.


Lionheart of the Barossa, typisk shiraz från Barossa. Jämför med den ovan! Mycket fylligt och smakrikt med björnbär, pepper, lakrits, kaffe, vanilj. Typisk Nya världen med Extra Allt.


Ser Lapo, en sangiovese från Chianti classico. Inte jättefyligt, kryddigt, mörka körsbär, kanske ändå ingen klockren sangiovese, saknar örter.


Paolo Scavino, en typisk nebbiolo från Piemonte. Stramt och nyanserat, mycket strävt, mycket syra, inte jättefylligt, ofta ganska ljust i färgen, mörka körsbär, nypon, rosor, ceder, vanilj. Jag minns såväl första gången jag drack det här vinet och jag tyckte att det var helt sjukt gott. Vinner på lagring.


Château La Tour de By, en cabernet sauvignon från Bordeaux. Stramt och nyanserat, svarta vinbär, choklad, tobak, blåbär, ceder. 9-9-9.


Masi CampoFiorin, en klassisk corvina blend (rondinella, molinara) från Valpolicella. Bra syra, ite så strävt, inte så fylligt, ofta ganska ljust i färgen, kryddigt, mörka körsbär, blåbär, choklad, tranbär.


En klassisk pinot noir från Bourgogne. Côte de Nuits-Villages, kryddigt, jordgubbar, skoghallon, choklad, ofta ljust i färgen, inte strävt, inte fylligt men bra syra. Lätt och friskt!


En typisk pinot noir från Nya Världen, Marlborough, Nya Zeeland. Saint Claire. Jämför med den ovan. Mörkare i färgen, fylligare, mindre syra, mer alkohol, mogna jordgubbar, kaffe, hallon, örter, choklad.


En typisk malbec från Mendoza (en klassisk malbec kommer från Cahors men de är extremt sträva och fylliga och kräver lagring, så jag har inte sett någon småflaska därifrån). Ofta blecksvart (violett rand), fruktigt, blåbär, plommon, mörk choklad, inte så strävt.


Faustino, klassisk Rioja, inte så strävt, inte så fylligt, torkade körsbär, korinter, tobak, vanilj. Modern Rioja är mer fruktig och fyllig och inte så mycket vanilj. Faustino I är mer typisk.


Marques, mörka körsbär, choklad, plommon, vanilj.


Tre typiska tempranillo från Rioja. Undrar om inte Faustino är den mest klassiska i stilen. Jämför de tre flaskorna ovan eller jämför Faustino mot Masi Valpolicella.


Tar med Mauro, som en dålig men ändå lite typisk primitivo/zinfandel, sötfruktig blåbärssylt, vanilj, lakrits.

Nu saknas bara en typisk gamay, cabernet franc och en pinotage, sen har vi en komplett lista av "de röda huvuddruvorna".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar