fredag 17 augusti 2018

Petite France



I dag tog jag cykeln för en lunchdejt på Petite France, på John Ericssonsgatan 6 på Kungsholmen, i det internationellt kända kollektivhuset från 1935 (utformat av Alva & Gunnar Myrdal tillsammans med Sven Markelius). Det var ett tag sedan jag var här men de håller på den klassiskt franska bistrostilen. Stolarnas stol Thonet No 14 är väl så klassiskt det kan bli.


Jag åt halstrad råbiff med råstekt potatis som var så otroligt gott. Jag tog inget vin till men det ångrar jag. De hade jättegott varmt bröd till maten och det fina är att kaffe och en liten dessert ingår i lunchen.



Till dessert blev det en liten halva vanilj/rom canelé med chokladtopping. Canelé från Bordeaux har jag skrivit om tidigare och att de görs på alla överblivna äggulor från då vinet klarnas med äggvita.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar