tisdag 20 mars 2018

Zinfandel & pinotage

Ikväll drar Druvkurs 2B igång. Det är sista steget innan Tvåbetyget, kanske att jag hinner med Mat & vin eller Sensorikkursen, i början av hösten innan tvåbetyget drar igång i november. Druvkursen fokuserar på zinfandel, pinotage, semillon, merlot, viognier, grenache, nebbiolo, sangiovese, pinot gris och gamay.

Okidoki, då var jag hemma igen. Ikväll blev det druvorna zinfandel och pinotage. Det är två druvor jag sällan varken köper eller dricker.
Zinfandel är ett perfekt grillvin och det är väl i dessa sammanhang som jag har druckit det och då kanske inte av bästa kvalité. Jag tänker på fruktiga, bäriga, kryddiga, örtiga viner som inte är alltför sträva. Zinfandel i Kalifornien = primitivo i Apulien = crljenak kastelanski (tribidrag) i Kroatien, Dalmatien.
Pinotage dricker jag ännu mer sällan och pinotage associerar jag med bacon, kaffe, fudge. Pinotage är en korsning mellan pinot noir och cinsaut, som i Sydafrika kallas hermitage. I Sydafrika odlas pinotage framförallt i regionen Wester Cape, Coastal region, Stellenbosch. Pinotage har inga synonymer. Det här var kvällens viner.

Första flighten med zinfandel:


2015, Broc Cellars, Vine Starr Zinfandel, USA, Kalifornien, North Coast, Sonoma County, 519:-. Oj oj, ljus röd färg, väldigt rödbärig i doften, jordgubb och hallon, fransk elegant ek, naturvin, ofilterat, lite syltigt när temperaturen steg, men bra syra så trodde ändå svalodlat, inte så mycket tannin, lätt elegant munkänsla. Lång eftersmak. En klassisk naturvinsetikett.


2015 Seghesio Cortina Dry Creek Zinfandel, USA, Kalifornien, North Coast Sonoma County, Dry Creek Valley, 349:-, svartrött, nyanserad, bär, hallon, lagerblad, viol, örter, vanilj, mer tannin, kryddig känsla, ett vintervin var det någon som sa. Nyanserad med lång eftersmak.


2013, Sasseo, Primitivo, Italien, Apulien, 126:-, kompakt blårött, strävt, torr munkänsla, björnbär, sylt, russin, lakrits, alkohol på slutet (14,5%), lite som portvin utan alkoholen, varmklimat.


2011, Zlatan Otok, Kroatien, Primorska Hrvatska, Hvar av druvan crljenak kastelanski, färgen tegel i kanten avslöjar direkt viss ålder,

Andra flighten med pinotage:


2016 Diemersfontein, Coffee Pinotage, Sydafrika, Western Cape, stor doft smak av kaffe, bacon, fudge, vanilj, choklad, svårt att känna frukt men mörka körsbär och plommon. Inte så strävt men ok syra. Ingen höjdare.


2013 Jacobsdal, Pinotage, Sydafrika, Western Cape, Coastal Region, Stellenbosch, blårött i färgen, hyfsad tannin, hyfsad syra, tobak och tydlig grönmögelton. Klassisk pinotage.


2015, Kanonkop, Pinotage, Sydafrika, Western Cape, Coastal Region, Stellenbosch, Simonsberg-Stellenbosch, violettröd färg, blåstick som vittnar om att det är ugnt vin, mycket tannin, plommon, kryddor, mycket tydlig ek, eken behöver rundas av men stor potential.


2015 Lyngrove, kompakt rödsvart färg, avrundade tanniner, blåbär, plommon, tobak, fyllig, merlot-aktig.

Jag skriver mer om vinerna i morgon men vad tyckte jag generellt? Zinfandel är okej, däremot är jag mer tveksam till pinotage. Vinet Coffee Pinotage (kvällens billigaste för 92:-), var ganska äckligt. Jacobsdal har jag druckit hemma och det var hyfsat ok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar