torsdag 8 mars 2018

Aida - kärlek och krig



Riktigt marsväder med slask och snöblandat regn på tvärsen. Jag har tröttnat på snöslask och vill ha vår nu! Hursom, idag hasade jag mig genom modden till operan efter jobbet. Vi skulle se Aida och hade lyckats få lyssnarplatser för 110:-. Nu visade det sig att vi såg riktigt bra. Vi hde platserna 1069, 1070 och jag undrar om inte 1069 är operans mest prisvärda plats med fri sikt mot scen.

Aida handlar om kärlek och krig och utspelar sig i Egypten. Handlingen och scenografin var modern och triumfscenen med triumfmarschen var såklart storslagen. Det blir alltid lite segt mot slutet men det är skönt att sitta och blunda lite också. Det är okej på operan.

I operaguiden på radio så talade de om Aida-föreställningar med levande djur i triumfscenen och jag har faktiskt sett en Aida med levande elefanter på scen. Det var sommaren 1989 på utomhusoperan i Verona. Nu är det tydligen förbjudet men jag minns att det var väldigt speciellt när levande elefanter marscherade in på scen. Kameler talade de också om, men de minns jag inget om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar