lördag 3 mars 2018

Aloo gobi



Vintern kom till Stockholm när vi var i Åre. Det var överaskande kallt och mycket snö även här. Vad passar bättre än varm och kryddstark mat så här års. Jag gjorde en stor gryta med Aloo gobi, den indiska blomkåls- och potatisgrytan. Jag gör en egen variant med kikärtor, ingefära och kryddor som garam masala, spiskummin och koriander. En del har i kummin eller kardemumma och fyller ut med morotslantar. Jag gillar grytor där det är fritt fram. Man kan ta vad man har. Naan bröd eller ris är gott till.

Kung Fu Girl, Washington State, har legat i mitt kylskåp sedan besöket hos Mr Voon och den tänkte jag skulle passa bra till. En riesling med lite restsötma, 12g/l. Frisk och fruktig och restsötman är påtaglig, klassiska riesling noter som päron, gröna äpplen, honung, lime, blommor (lite ananas kanske) och petroleum i både doft och smak. Gott och lättdrucket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar