söndag 22 juli 2018

Vackra Vilnius


Jag är så glad att jag kom till skott med att resa hit, för jag gillar verkligen Litauen och Vilnius. Under inflygningen, så såg jag kuriska näset, som ett ljust streck långt nedanför. Tänk att näset är tio mil långt och består av karga barrträd på enorma sanddyner som rör sig. Ju mer jag fantiserar om hur vilt och vackert det måste vara, desto mer vill jag dit, men det får nog bli en annan resa. Jag landade tillslut i Vilnius (tar bara 1 tim och 10 min från Sth) och flygplatsen var så charmigt liten. Det var bara att stiga rakt ut på gatan och ta lokalbussen in till stan för sympatiska 1 euro.


Gamla staden i Vilnius finns sedan 1994 på UNESCOs världsarvslista, som en av de största ännu kvarvarande medeltida gamla stadskärnorna i norra Europa. Staden har utvecklats och förändrats med tiden. Här återfinns flera av Europas stora arkitekturstilar. Den gamla staden är full av fina gränder och pampiga byggnader, för att inte tala om alla dessa kyrkor, minst en i varje gathörn.


Här är katedralen med det fristående klocktornet (det lutar inte som på bilden, perspektiven blir konstiga med mobilkamraobjektiv). Katedralen ser ut som ett tempel från antiken, men det är barock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar