fredag 6 juli 2018

Palma



I morse gick jag upp tidigt för att ta lokalbussen in till Palma. Det ser lite deppigt ut med alla jalusier neddragna i den tidiga morgontimmen, men det var till och med kö till bussen när den kom på utsatt tid och jag knep den absolut sista platsen.


Från Port d'Alcudia tar det ungefär en timme in till Palma. Busstationen ligger vid Plaza de Espanya där Jaume I säger Hola!





Jag tog en snabb promenad genom stan innan det blev för hett, Plaza Major och så katedralen med den helt magiska havsutsikten.









Palma är verkligen så otroligt charmigt med esplanader, små torg överallt, gamla kyrkor, fasader, arkader, gatlyktor, pergolas och uteserveringar och så Sveriges konsulat som ligger på Sant Jaume.




Palma är en liten storstad och trots alla turister så känns det genuint och levande. Här bor och lever spanjorer. Det var 70% rebajas överallt så jag tog en sväng in på El Corte Inglais. Riktigt bra mode, men det är inte så billigt längre trots rea. El Corte Inglais brukar alltid ha bra takrestauranger (Barcelona!) och så var det även här. Bästa utsikten mot katedralen och vattnet. Jag tog en kaffe och en chokladcroisant. Det är lite si och så med aptiten i värmen.



Syrran, minns du Tast på Carrer de la Unió, där vi var och åt tapas och pintxos? Det såg likadant ut sen sist.

Hasta la vista, Palma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar