tisdag 24 juli 2018

Tåget mot Maskva


För något år sedan, efter att jag hade rest i Polen, så frågade en kollega mig med ett rätt skeptiskt tonfall,"varför reser du dit?". Jag minns inte vad jag svarade, men vet att jag tänkte att förstår hon inte så är det ingen idé att förklara. Men jag vet varför länder som Polen och Litauen lockar mig, för det är mer av ett äventyr. Det är någonting annat, någonting intressant. Här finns ingen massturism, här får man reda sig själv och det känns så genuint och spännande. Vilnius ligger precis på gränsen till det okända, storslagna, lockande men också lite skrämmande öst. I går kväll tog jag en promenad upp till tågstationen för att reka lite. Just som jag var där så kom tåget från Kalliningrad in, som sedan går vidare som nattåg mot Minsk och slutdestinationen Moskva. "Maskva, Maskva", ropades det i högtalarna och plötsligt kändes det okända öst så nära.

Nu vet jag nog vad min kollega ville höra som svar "att det är billigt" och visst det är också en anledning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar