tisdag 3 juli 2018

En dag i bergen


Idag har jag åkt buss i bergen Serra Tramuntana, på slingriga serpentinvägar, och betat av samtliga konstnärsbyar som jag ville besöka dvs Port de Sóller, Sóller, Deia och Valldemossa. Det allra bästa var nog serpentinvägarna mellan Sóller och Valldemossa. På vägen passerade vi Deia, som var en riktigt genuin by uppe i bergen med enbart stenhus med gröna fönsterluckor och med en otrolig utsikt mot Cala Deia. Inte undra på att det är bland det mest exklusiva på Mallorca.


Okej, jag började i Port de Sóller, en söt liten kuststad, med en kaffe på ett kafe som låg lite avsides. Där satt två äldre män och skränade och drack tio pepe sherry, den ena efter den andra och klockan var inte mer än elva. Jag kom naturligtvis direkt i rätt stämning för besök i konstnärsbyar. I Port de Sóller fanns en liten strandremsa, helt omgiven av bergen och med hus som klättrar på sluttningarna. Här fanns också ett gammalt stationshus och ett litet tåg man kunde ta genom dalen till staden Sóller. I den bördiga dalen odlas citroner, apelsiner, oliver.




I Sóller besökte jag Miromuseet och Picassomuseet, båda var väldigt små men trevliga. Picassomuseet visade keramik. Miró är en konstnär som jag inte riktigt förstår eller tycker är ganska trist.




Den här kanske var lite roligare. Härliga komplementfärger och jag associerar till rymden.



Det handlar nog om att jag inte har lyckats dechiffrera hans ikoner. Här fanns en plansch till hjälp. Jag ska läsa på lite om Miró. Jag kanske kan omvärdera hans konst.

Från Sóller blev det alltså buss till Valldemossa, så otroligt vackert med bergsbyarna och de terrasserade olivodlingarna (från araberna) och den helt magiska utsikten mot medelhavet.


Det här fotot är taget i Valldemossa. Mellan bergen skymtar staden Palma.


Chopin tillbringade vintern 1838-39 i Valldemossa för att bota sin tuberkolos, men det var tydligen kallt och regnigt den vintern så det blev inte så mycket med det. Idag finns ett museum i klostret och en staty i parken. Det sägs ofta att Valldemossa är den vackraste byn på Mallorca, men för mig är det för mycket turister. Santanyi på östra sidan är fortfarande min favorit.




Det här är Bougainvillea! Nu glömmer jag inte det. De trivs i starkt solsken och behöver inte alls mycket vatten, däremot bra gödning.

Igår brände jag fötterna så hemskt och så har jag känt mig sjuk idag, ont i halsen, snuvig och kanske lite feber (men det är svårt att veta när det är 35 grader) så det passade ganska bra med en dag på resande fot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar