tisdag 6 juni 2017

Härliga Helsingfors

Det blev sol, men burr vad det blåste kallt i söndags. Finland firade 100 år av självständighet, så det var pompa och ståt i hela stan. Här är "min" port på Museigatan 42 (alltså där jag bodde en sommar tidigt 90-tal). Ni ser, ingen missade att flagga!


Runt hörnan från min port ligger fortfarande Helsingfors mest klassiska restaurang, Elite,

med den mysiga trädgården. Här har Helsingfors kulturelit hängt sedan 1932. Jag minns att trädgården verkade vara öppen dygnet runt. Det kändes lite tryggt. Härligt med kiosken för snabb servering.


Kafe Ekberg på Bulevarden är en annan klassiker. Här dricker man champagne till bakverken. Jag kollade inte utbudet, men det måste vara sec eller demi-sec till bakverk i så fall.


Sedan två klassiska landmärken, Domkyrkan och Uspenskijkatedralen.



Jag hade med mig datorn till Helsingfors, men WiFi på hotellet strulade, så jag gav upp och absolut ingenting blev skrivet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar