lördag 17 juni 2017

Château des Jacques

Château des Jacques är ett Beaujolais Cru vin från appellationen Moulin á Vent, som ofta benäms som "kungen av av de tio Beaujolais Cru byarna", eftersom de är så kraftfulla, nästan i klass med ett Côte d'Or vin. Château des Jacques av storproducenten Louis Jadot har en kompakt blåröd färg, slående syra, lätta tanniner och lagom fylligt. Skogsbärigt och tydlig fat och här med parmalindad kycklingfilé. Fågel tror jag är den mest klassiska kombon med gamay. Gillar sältan i parmaskinkan med syran i vinet. Fast vad vet jag, ser fram emot mat och vinkursen.
Det här är ett rödvin i min smak. Jag gillar fruktiga, lätta rödviner med bra syra. Jag har en flaska garderoben som jag tänkar låta "ligga till sig", så testar vi den sen.



Storproducenten Maison Louis Jadot har under senare år storsatsat i Beaujolais (sen tidigare väletablerad i övriga Bourgogne) genom att förvärva den fina egendomen Château des Jaques med 88 hektar vingårdar i Moulin à Vent, Fleurie och Chénas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar