torsdag 8 februari 2018

Vinetiketten traditionell vs modern

Brukar ni kolla på vinetiketten? Vad säger den er? Brukar ni välja vin utifrån etiketten? En annan gång kan vi kolla på all fakta som går att utläsa av etiketten, men nu kollar vi bara på designen. Vad förmedlar den? Man brukar prata om traditionella (klassiska) vinetiketter vs moderna.



Här är exempel på traditionella etiketter. De hittar man oftast på viner från gamla världen med en lång vintradition, som Bordeaux, Chianti, Valpolicella, Bourgogne, Champagne. Snirklig text, ett emblem eller ett slott är vanligt och oftast inga färger, men gärna text i guld. Visst får man känslan av något gediget, traditionellt, seriöst, historiskt.




Ytterligare några i traditionell stil.

Så till de moderna etiketterna, som man kanske främst hittar i nya världen MEN också bland de självständiga odlarna i gamla världen som ofta odlar ekologiskt och biodynamiskt. Loire och Beaujolais har tagit täten här.



Här är exempel på etiketter på biodynamiskt och ekologiskt vin. Gärna djurmotiv och i färg. Vad får man för känsla här? Naturnära, genuint, fräscht, modernt?


Här en modern etikett utan det ekologiska anslaget. Ett syrahvin från Kalifornien som symboliseras av en bomb, Boom, Boom! Här förväntar man sig väl något ordentligt kraftfullt med en explosion av smaker, eller? Lite skojfrisk etikett.


Här ett klassiskt Barolovin från Piemonte men med en modern etikett. Jag vet en kille som av princip inte köper det här vinet för att han har retat upp sig på den moderna etiketten, men jag gillar både typsnittet och etiketten. Soluppgång i vingården tror jag att det ska föreställa. Modernt och stilrent.


Den här etiketten har jag däremot svårare för. Jag tycker inte att den har något tydligt budskap. En plottrig bild av två elefanter på cirkus? Det upplever jag nästan lite oseriöst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar