torsdag 6 september 2018

Vilda vackra Gotska Sandö


I morgon åker jag till Gotska Sandön. Det är sista helgen för säsongen. När vi reser hem med turbåten på söndag lämnar vi ön ensam mitt i Östersjön helt utelämnad åt naturens krafter. Nästa tur går först i slutet av maj nästa år. Man kan såklart ta sig dit i egen båt, men eftersom det inte finns någon naturlig hamn är det svårt att ta sig i land. Jag håller tummen för att vi kommer både dit och hem på utsatt tid.

"Vad ska ni göra där", undrade min ena syrra, "för nu ligger man ju inte längre på stranden"? Ja, vad gör man egentligen på Sandön? Vi ska vandra längs de milsvida och ensliga stränderna men också uppe på åsen bland ljung och kotiga tallar. Vi ska ta oss till de ensligaste platserna, som att vandra längs höga land, högt ovanför vinbukten och titta ut över Östersjön. Vi kanske fortsätter till ryska kyrkogården, där ryska sjöman är begravda efter en förlisning 1864. Gott fika är ett måste och jag packar även ned mitt skissblock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar