fredag 28 september 2018

Cassi och Sjostakovitjs 5:a


I kväll åt jag middag med min bror och brorson på återöppnade Cassi. Restaurangen har varit stängd för renovering sedan brandattentatet mot ambassden som ligger alldeles ovanför. I samma hus här på Narvavägen 30-32 låg tidigare min vårdcentral. Jag minns speciellt den otroligt vackra stjärnparketten i väntrummet där pensionärer stövlade in med broddar vintertid. Ovanför vårdcentralen låg också Nordeachefens famösa våning. Nu har både vårdcentralen och Nordeachefen flyttat, men tack och lov så ligger Cassi kvar med sin intakta 70-tals inredning.

Jag tog som vanligt entrecôte, bea, pommes och vin, men den här gången blev vi utan karaff.




Sedan fortsatte jag och brorsan till Berwald för Sjostakovitj 5:a, som också kallas Hamletsymfonin. Den är från 1937, då Stalins utrensningar var som värst och det sägs att den här symfonin är en avbön mot partiet, eller är det? Den kanske snarare skildrar individen kontra systemet. Vissa partier är så finstämda och följsamma och andra så otroligt pompösa och nästan spexiga. Vem vet? Sjostakovitjs själv gav aldrig några ledtrådar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar