torsdag 24 maj 2018

Vinlandet Ungern


I helgen reser jag till Budapest. Det ska bli så kul att komma tillbaka. Jag tror att jag var där senast hösten 2015 och det känns inte alls länge sedan.

Ungern är ett fantastiskt vinland med en lång tradition av vinmakning. De har genom historien mött en massa motgångar som har påverkat produktion, som invasioner av mongoler och turkar, vinlus, världskrig, kommuniststyre. Under kommunisttiden var produktionen mest inriktad mot kvantitet men efter östblockets sönderfall har både kapital och kunskap lyft vinnäringen och idag tillverkas vin av mycket hög kvalité. De värnar också om sina inhemska druvor som bland annat Juhfark, Kadarka, Kekfrankos, Furmint och Harslevelu.

Ungern har en mängd mindre vinområden. Vi kollar kartan och se upp, för numreringen blev lite konstig.
  1. Sopron
  2. Pannonhalma
  3. Somló
  4. Zala
  5. Balatonboglár
  6. Badacsony
  7. Balatonfured-Csopak
  8. Ászár-Neszmély
  9. Mór
  10. Etyek-Buda
  11. Pécs
  12. Villány
  13. Szekszárd
  14. Hajós-Baja
  15. Kunzág
  16. Csongrád
  17. Egér
  18. Mátra
  19. Bukk
  20. Tokaj
Jag borde nog rita in floden Donau, som delar landet mitt itu, staden Budapest och Balatonsjön. Återkommer!

Kekfrankosvinet från Peter Wetzer åkte in i garderoben, men jag har ett annat vin i kylen som jag tänkte ladda upp med. Jag visar i kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar