söndag 20 maj 2018

Pingstafton hos syrran




I går var jag på landet hos min syster uppåt Östhammar till. Det var strålande sol och helt sagolikt vackert med allt som stod i blom. Nu är nog Sverige som vackrast. Vi ville bara vara ute.



Fint med solur och egen sparris i trädgården.


Vi fikade ute under äppelträden, sedan gick jag en kort husesyn. Det har blivit så fint.




Kul att min gamla kohud hittade en ny plats i arbetsrummet. Jag var på väg till Myrorna med den när syrran frågade om hon kunde ta den. Såklart, bra när saker kan få nytt liv någon annanstans.







Vi tog en kort promenad och besökte lammen i hagen. Allt blommar samtidigt i år, vitsippor, syrén, hägg, äppelträd, gran, liljekonvalj.






Två småttingar på rangliga ben, bara fem dagar gamla, skulle öronmärkas. Vilka sötnosar!


Väl tillbaka så tände vi grillen. Pappa hade hissat flaggan. Bra gjort!


Jag åt grilad lammentrecote och drack Marques de Murrieta, ett klassiskt Riojavin med den typiska dillsmaken och inte supersträvt. Perfekt till lamm.





Gott med mycket grönsaker också.


Har ni sett grillbilarna? Vi "carbequeade" och det blev väldigt gott med en skorpa och en nästan rinnig insida. En grillpinne räckte gott för det blev väldigt sött.



Vilken sommardag i hänryckningens tid. Vi var nog ganska hänryckta allihopa av vädret, men tydligen har pingsten som hänryckningens tid ingenting med vädret att göra utan med den kristna högtiden pingsten och den heliga anden, och här talas det även om en dikt av Esaias Tegner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar