fredag 4 maj 2018

Provence


Det är i Provence, Frankrike, som det mesta av världens rosévin görs. Många påstår att rosé till och med smakar Provenece - smultron, hallon, lavendel, örter och kanske lite kokosolja - och ja, det kan väl kanske stämma. Provence har i alla fall en lång tradition av rosévin och är faktiskt den äldsta vinregionen i Frankrike. Det var grekerna som anlade en koloni i Marseille på 600-talet fKr, Massalia, och påbörjade vinodling som sedan romarna tog över. Under den här tiden framställdes vin ofta som rosé, med kortare skalkontakt och därför ljusare i färgen.

Vi kollar på kartan och följande AOC:
  1. Les Baux de Provence
  2. Coteaux d'Aix-en-Provence
  3. Palette
  4. Cassis
  5. Coteaux Varois
  6. Bandol
  7. Frejus
  8. Bellet
  9. Côte de Provence

De svarta prickarna utmed kusten är, från vänster till höger, städerna Marseille, Hyeres, Saint Tropez och Cannes.

Jag var en sommar i Giens på halvön utanför Hyeres. Jag minns att vi paddlade ut till guldöarna (Îles d'Or) som är ett samlingsnamn på öarna som ligger straxt utanför. Jag tror att det är ön Port-Cros som är ett naturreservat och jag har nog aldrig varit på en finare strand varken förr eller senare som där. Kritvit finkornig sand med turkosblått kristallklart vatten. Det var helt fantastiskt! Nu har namnet guldöarna fått en annan innebörd. Öarna har blivit superexklusiva. Tur att jag redan har varit där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar