söndag 12 januari 2020

Fornasetti på Artipelag


Det var faktiskt min syster som först pratade om Fornasetti på Artipelag och sedan när jag började illustrationskursen i höstas så pratade läraren om det som ett obligatoriskt besök. Därefter opererade jag ju foten och blev liggandes på soffan, men idag blev besöket äntligen av.


Piero Fornasetti (1913-1988) var en italiensk konstnär, illustratör och formgivare. Utställningen är en retrospektiv så det börjar med Accademia di Brera (jag måste resa till Milano igen!) och Fornasettis tidiga skisser och oljemålningar. Sedan blev det en formidabel uppvisning i design och illustration. Hans illustrationer och utsmyckningar tar plats på soffor, skåp, vikväggar, paraplyställ, papperskorgar, brickor, kuddar, tallrikar och andra köksföremål.



Det mest kända är nog Lina-motivet. Fornasetti förälskade sig i operasångerskan Lina Cavalieri ansikte, som när hon levde på 1800-talet ansågs vara en av världens vackraste kvinnor, och använde motivet så flitigt att hennes ansikte kom att bli en ikon för varumärket Fornasetti. Det finns tydligen 360 varianter av hennes ansikte som väggtallrik.

Utställningen var väldigt inspirerande, med mycket humor och ett väldigt italienskt formspråk. Jag tycker nog att det lätt blir lite väl mycket bling och nog tangerar det kitsch, eller? I alla fall i avseendet överdådigt formspråk, men kanske inte i avseendet undermålig konstnärlig kvalité. Allt är verkligen hantverksmässigt tillverkat. Ingen massproduktion alls. Många av föremålen i utställningen kommer från Fornasettis hem i Milano som numera även är ett museum. Det fanns ett videoklipp från villan, som har en komplett Fornasetti-interiör. Jag började irra med blicken och kände mig lätt snurrig. Det fanns ingen riktig naturlig ingång för ögat. Det blev för rörigt och för mycket. Något enstaka föremål - ja gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar