onsdag 24 augusti 2022

Gewurztraminer med thaigryta



Det är så sällan jag dricker vin av druvan gewurztraminer. Ikväll hade jag lagat en thaigryta och passade då på att testa Domaine Zind-Humbrechts Roche Roulée Gewurztraminer. Först efter en stund blev doften väldigt fin och nyanserad, blommig av framför allt rosor, lite fet struktur, fylligt. Jag tror att blommigheten, det viskösa och alkoholen gör att det upplevs lite sött, men det har restsocker på mindre än 0.5 g/l. Väldigt lång eftersmak. Ett vin för lagring, dricks bäst 2024-2035! Alkoholen (14%) var lite väl påtaglig, blir säkert mer balanserat med lagring. 

Gewurztraminer verkar vara ett vin på utdöende. Jag hoppas på en storslagen come back!


Drack Muscadet Sèvre et Maine och åt lite chips innan maten. Bra vin att jämföra med eftersom det är diametralt olika i stil mot gewurztraminer. Lätt, friskt, enkelt och tunt.

Efter maten rusade vi över till Kulturhuset här hos mig och såg Figaros bröllop där en vän spelade med. Väldigt bra för att vara amatörteater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar