lördag 21 december 2019

Uetliberg


Från Zürich kan man lätt ta sig upp i bergen som omger staden. Jag har tvekat lite på grund av min fot, men nästan av en slump idag (passerade stationen Selnau) så tog jag S-bahn 10 mot Uetliberg. Den fina tågresan var i sig nästan värt besväret. Tåget slingrade sig upp på berget och bjöd på fina alpvyer.


Uppe i Uetliberg finns det massor av vandringar i olika svårighetsgrader att välja på och dessutom en mängd olika restauranger att ta sikte på. Säkert den bästa "teasern" för många.


Jag hade ju bespetsat mig på den fina utsikten över Zurich men insåg lite snöpligt att dimman låg tät.


Jag tog mig i alla fall uppåt med stapplande steg och helt plötsligt så uppenbarade sig det här huset. Jag tror att det var låga moln som drog förbi.



Uppe på toppen låg en restaurang och ett utsiktstorn. Jag fick nästan lite svindelkänslor av tornet så jag gick ned.


Molnen skingrades efter ett tag och här kan man i alla fall urskilja Zürichsjön och lite av bebyggelsen.

Jag skulle gärna testa några av lederna här. Så nära stan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar