onsdag 7 augusti 2024

Sol och bad i Hangö


Jag sa till en kompis "att jag har bokat en solresa till Finland, men att det återstår att se om det blir någon sol", men här skiner solen och det är 21 grader i luften och vattentemperaturen är klart badbar.

I Hangö finns både klippor och stränder. Igår tog jag mig till Talluddstranden och gosh vilken strand, det måste vara Finlands svar på Norsta Auren på Fårö. Här fick man bada försiktigt för det blev snabbt djupt (annars är stränderna långgrunda) och efter ett antal meter blev det starka strömmar.


Talludden är ett naturreservat som sträcker sig ut mot Finlands sydligaste spets. Det var spångat.


Jag passerade också Gunnarstranden, full med sjöbodar och båtar.


Hangö är ändå lite märkligt för här finns också levande hamnområden.


Jag höll på att ge upp min önskan om Talluddstranden för jag var tvungen att passera ensliga och mindre trevliga hamnområden. Det här känns fjärran en naturskön strand.


Maneter i vattnet, men inga brännmaneter.


Har köpt piroger på bageriet och tagit med till stranden eller ätit vinlunch på balkongen med den här underbara vyn mot vattnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar