torsdag 8 augusti 2024

De fyra vindarnas hus


Jag har lata dagar med sol och bad. Igår promenerade jag ut till De fyra vindarnas hus, som ligger på en udde en bit utanför Hangö. Mannerheim ägde huset mellan åren 1927-33, men nu är det ett café.


Underbara stränder och stora sanddyner. Jag har varit i Hangö tidigare, tror att det måste ha varit sommaren 1995, men minns inte så mycket mer än vattentornet, tennisbanorna och just de stora sanddynerna. Ja, trävillorna minns jag såklart också. Jag och min dåvarande pojkvän bodde i en av dem, men kan inte minnas vilken.


Älskar doften av solvarm tallskog. Tallskogen går ända ner till vattnet.


Tallskog, strandråg och strandstarr. Och faktiskt en hel del rovfåglar som cirklar vid vattenbrynet.


En bit upp från stranden, inne bland tallarna, ligger de stora villorna och ruvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar