onsdag 15 maj 2024

Beaujolais Crus minikurs


I går höll Munskänkarna en minikurs om Beaujolais Cru i deras vinkällare. Det var ett tag sedan jag var där, men det är alltid trevligt att komma tillbaka och oftast möter jag någon jag känner. 

Jag har skrivit tidigare om Beaujolais Cru här. Som sagt, Beaujolais inkluderar tio cru-områden, som gör viner med lite olika karaktär utifrån mikroklimat och jordmåner. Norra Beaujolais, där cru-områdena ligger, har mer granit(skiffer)baserade grusjordar medan södra Beaujolais består av mer lerjordar. I norra Beaujolais finns även lite mer kalk och där görs vita viner av uteslutande chardonnay. Cru-stilarna kan delas in i lättare till mer robusta viner. Vill man generalisera kan man säga att Saint-Amour, Fleurie, Chiroubles, Chénas, Régnié gör mer lätta, eleganta och blommiga viner och Moulin-á-Vent, Morgon, Juliénas, Brouilly och Côte de Brouilly gör mer strukturerade och kraftigare viner med mer inslag av ek.

Vi testade åtta cru-viner, i två flighter. Första flighten bestod av tre viner från de "lättare" cru-områdena, Saint-Amour, Fleurie och Chiroubles.




Flight två bestod av viner från Juliénas, Morgon, Moulin-á-Vent, Brouilly och Côte de Brouilly.







Mina favoriter var Fleurie och Juliénas. Alla viner uppradade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar