söndag 17 juli 2022

Lindos


Igår tog jag bussen till Lindos. Det tog drygt en timma. Här ser man Lindos med de vitkalkade stenhusen i sluttningen ner mot viken och på toppen tronar Akropolis. 


Otroligt härlig vik. Perfekt för båtar. Inte konstigt att en stad har varit belägen här sedan urminnes tider och med en Akropol på toppen. Akropol betyder hög stad, eller högt belägen del av staden, ofta befäst.

Längs hela vägen från Rhodos stad till Lindos växte Oleander utmed vägen. Jag har skrivit om blommorna här. Tycker att de är så härliga.



Lindos var så charmigt med vita hus i sluttning ner mot vattnet och med många trånga, ringlande  gränder.


Sandstrand. Vattnet var dock lite dyigt. Det doftade lite sunkigt. Det var stekhett så bada var ett måste.

Längst bort i hörnan av stranden låg den här fina restaurangen. Efter badet blev det lunch!


Underbart ställe!




Jag åt tonfisksallad och drack öl och funderade på om jag skulle mäkta med att ta mig upp till Akropolis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar