söndag 27 september 2020

Operakällarens matsal


I går kväll firade vi min födelsedag med middag på Operakällaren. Jag älskar verkligen den klassiska interiören i matsalen med ekpanelen, kassettaket, takkronorna och Oscar Björcks väggmålningar. Det är Sveriges finaste matsal helt klart. Ingen annan restaurang kan konkurrera om miljön.

Vi åt sjurättersmenyn med tillhörande viner och allt var såklart helt enastående. Maten och vinerna och i kombination samt därtill en service, som likt en liten kammarorkester, samspelade genom att bara se på varandra. Helheten blev en konstnärlig upplevelse.

Servicen och Johan Iller som är chefsommelier, hade en sådan avspänd och lustfylld inställning som gjorde allt så avslappnat. Det var inte alls stelt och pretto. Jag tyckte också mycket om vinerna.


Tack till Operakällaren som gav mig det finaste bordet i hela matsalen, det stora runda i mitten. Här sitter vi, jag och min brorson, mätta och salongsberusade efter en fem och en halv timmes middag. Sjukt nöjd med allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar