söndag 1 maj 2022

Valborg hos mig


Vi gräddade blinier och åt för fulla munnar och så diskuterade vi romröran tarama, som de äter i Paris. Nu när jag googlade så visar det sig vara en grekisk röra - taramosalata, som de äter på askmåndagen i Grekland. Jag måste testa att göra den. De svenska varianten med blinier, pepparotskräm och varmröktlax är också god.



Vi åt också lite grön ärtsoppa med pepparrotskräm, innan vi gick loss på kartongen från Fosch, som jag försiktigt cyklat hem på förmiddagen.



Vi delade och provsmakade bakelser. Här havtornstartlett, som var otroligt syrlig och god. Kanske min favorit.


Svenska bär med rostad vit choklad. 

Mörk choklad.


Cassis. Också syrlig med ett krispigt lager i botten. Alla var så goda och vackra!

Sen tog vi en promenad till valborgselden. Det gav mig verkligen vårkänslor och jag kunde inte sluta att tjata om hur det doftade fuktig jord och eld. När det skymde så var himlen fortfarande alldeles ljus. Välkommen våren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar