tisdag 22 augusti 2023

Neue Nationalgalerie


Såklart kollade jag en hel del konst i Berlin. Staden är full av bra gallerier och konstmuseer. Jag besökte Neue Nationalgalerie som ligger vid Kulturforum. Byggnaden är i sig ett konstverk, ett modernistiskt mästerverk av Mies van der Rohe. I förgrunden syns en skulptur av Henry Moore.


Passade på att vräka mig i Mies van der Rohes Barcelonastol som det fanns gott om i museet.


Neue Nationalgalerie visade 100 verk av Gerhard Richter. Det var mest hans abstrakta verk. Jag blev lite besviken. Jag har sett bättre samlingar av Richter.


Jag tycker mer om Richters figurativa måleri. 

Istället tittade jag på den permanenta utställningen "The art of society", som var mycket intressant.


Runt museet fanns en skulpturpark. Här Four Squares in a Square (1969) av George Warren Rickey.
I bakgrunden syns även Isa Genzkens ros. Hon hade en utställning på museet som jag bara snabbt gick igenom. Vissa av hennes skulpturer är lite svåra att förstå sig på.


Alexander Calder.


Bakom museet fanns även en skulpturträdgård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar