torsdag 4 juli 2024

Cyanotypi


Går en kurs i cyanotypi i Hemse. Cyanotypi är en gammal fotografisk metod där man stryker en ljuskänslig lösning på papper, som man sedan exponerar i solljus (uv-ljus). Metoden är helt miljövänlig mot människor och miljö, så den kräver inga farliga kemikalier. Cyanotypi uppfanns 1842 och användes framför allt i början av arkitekter och botaniker. Det är klassiskt att göra cyanotypier på blommor. 


Jag började också med blommor och använde vanlig rågvallmo, som är så vacker och så mycket Gotland för mig. 


Så här ser det ut efter exponeringen och sedan framkallar man bara pappret i vanligt vatten med lite citronsyra i.


Klassiskt blåvita cyanotypier.


Här har jag gjort cyanotypier av vanliga fotonegativ men på färgat papper. Tycker att det blev helbra. Djurgårdseken är framkallad på ljusblått papper och porten i mitt hus på ett beige papper. Jag testade även att teckna på OH-film och framkalla. Det kan säkert också bli helsnyggt men det kräver mer arbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar