fredag 4 november 2022

Äntligen vinprovning igen!


Nu är vi äntligen igång med vinprovningar igen! Det är nästan tre år sedan sist. Helt ofattbart. Vi var överens om att vi behöver en omstart, så temat var en druva. Vilken?


Jo, cabernet sauvignon! Men det var verkligen inte lätt. Vi kunde enas om gemensamma nämnare som kompakt mörkt röd färg, vissa var kompakt rödsvarta, sträva och hög alkoholhalt. jag tyckte också kaffe och fudge, någonstans mint, men inga tydliga svarta vinbär. Jag gissade på pinotage eller tannat och sa att "det måste vara en druva vi sällan dricker"! Haha! Vinprovning gör en ödmjuk. 

Första vinet, en cabernet sauvignon från Languedoc-Roussillon, malolaktisk jäsning och lagrat på ståltank. fruktigt med mogna jordgubbar. Gott vin för 129:-. Jag är ju alltid lite känslig för alkoholen och 14.5% för det här ganska fruktiga och lätta vinet var kanske lite too much.


Nästa vin, Chateau Musar! Kul. Det här vinet har jag länge velat prova. Det var lite ljusare i färgen och med en grön ton som fick oss alla att tro att det var sval odlat.  Kvällens dyraste vin 419:-.


Min favorit! Substance från Columbia Valley i Washington state. Nyanserad. Så härlig doft från början och det utvecklades dessutom under kvällen. Bra längd. 189:-.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar